Розвиток інклюзивної освіти в Харківській області
Проект
“Розвиток інклюзивної освіти
в Харківській області”
Актуальність проекту:
- Інклюзія в освіті визначається як процес включення дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітні навчальні заклади, і забезпечення права на одержання освіти, якість якої не відрізняється від освіти здорових дітей.
Першочергові завдання:
- необхідність систематичної роботи з подолання усталених негативних соціальних стереотипів та упередженого ставлення до осіб з порушеннями розвитку, поширення ідей спільного навчання тощо; формування
в суспільстві толерантного ставлення до осіб з інвалідністю; - розвиток готовності (психологічної, когнітивної, емоційної тощо) керівників, педагогічних працівників до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, мотивації до подальшого професійного вдосконалення та розвитку;
- координація діяльності та взаємодія дошкільних та загальноосвітніх закладів зі спеціальними навчальними закладами з метою використання напрацьованих методик роботи з дітьми тієї чи іншої нозології, залучення
до консультування спеціалістів із досвідом роботи з такими категоріями дітей; - створення Ресурсного центру інклюзивної освіти, в якому повинні акумулюватися дані про послуги, сервіси, можливості для навчання, розвитку, медичної та корекційно-розвиткової допомоги дітям з особливими освітніми потребами та їх батьків;
- необхідність забезпечення наступності між рівнями освіти: рання допомога – дошкільна освіта – загальна середня освіта з поширенням на наступні освітні рівні для отримання дітьми з особливими освітніми потребами певних професійних навичок;
- створення у навчальних закладах відповідних умов (уведення посад асистента вчителя (вихователя); забезпечення навчально-методичними
і наочно-дидактичними посібниками, підручниками, матеріалами; забезпечення архітектурної доступності відповідно до державних будівельних нормативів тощо).
Мета проекту:
- розвиток єдиного інклюзивного освітнього простору
на Харківщині шляхом утворення ефективної системи інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами; забезпечення рівного доступу дітей з особливими освітніми потребами до якісної дошкільної, шкільної та позашкільної освіти.
Завдання проекту:
- розвиток інклюзивної компетентності педагогічних працівників дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних закладів Харківщини, формування їх професійної готовності та позитивної мотивації до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;
- організація та проведення заходів на рівні навчального закладу, району / міста, області з популяризації, просування й розвитку інклюзивної освіти у навчально-виховному просторі, формування толерантного ставлення
до дітей з особливими освітніми потребами, попередження конфліктів, забезпечення повноцінної адаптації дітей в умовах навчального закладу; - просвітницька та консультативна робота з педагогічними працівниками, керівниками освітніх закладів, батьками дітей з особливими освітніми потребами, громадськістю;
- сприяння об’єднанню зусиль фахівців різних галузей, державних
та громадських установ з питань розбудови інклюзивної освіти; - створення баз даних організацій та установ, які надають послуги освітнього, соціально-психологічного, реабілітаційного, медичного
та спортивно-оздоровчого характеру; - моніторинг стану освіти дітей з особливими освітніми потребами, пріоритетних напрямків розвитку інклюзивної освіти
у загальноосвітньому просторі Харківського регіону. - забезпечення вільного доступу батьків та громадськості до інформації
з питань розвитку інклюзивної освіти в Харківському регіоні; - координація інклюзивної діяльності, забезпечення рівного доступу дітей до отримання якісних освітніх послуг на всіх рівнях (на рівні навчального закладу, району / міста, області).
Очікувані результати:
- об’єднання зусиль педагогічних і науково-педагогічних працівників навчальних закладів та установ усіх типів та рівнів, батьків і громадськості для розбудови ефективної системи інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами в Харківській області;
- забезпечення рівного доступу дітей з особливими освітніми потребами
до якісної дошкільної, шкільної та позашкільної освіти; - створення в освітньому просторі Харківщини передумов для розуміння інклюзії як цінності демократичного суспільства, розвитку толерантного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами з боку однолітків, педагогів, батьків, громадськості, попередження конфліктів, забезпечення повноцінної соціально-психологічної адаптації та самоактуалізації дітей в умовах навчального закладу.